Partiklar [19519]

Hej. Jag vill gärna veta mycket om olika saker och har en tendens till att gå in på något in i minsta detalj. Min fråga är vad en joniserad partikel är och varför den lämnar spår som vattnet kan kondenseras på senare? Vilka partiklar är det man ser? Jag förstår grundprincipen men vad är det som egentligen händer? Tacksam för svar.
/Amanda A, göingeskolan, östra göinge

En joniserad partikel är en partikel som är laddad, vanligtvis positivt. Den uppstår när en molekyl blir av med en eller flera elektroner.

Från Bubbelkammare :

En bubbelkammare är ett kärl fyllt med en genomskinlig vätska (oftast flytande väte) som är överhettad (dvs vid en temperatur strax över kokpunkten), se nedanstående bild. Den används för att upptäcka elektriskt laddade partiklar som färdas genom den. Bubbelkammaren uppfanns år 1952 av Donald A. Glaser, som 1960 fick nobelpriset i fysik.

Bubbelkammaren fungerar så att en stor cylinder är fylld med vätska som är precis under sin kokpunkt. När partiklarna kommer in i kammaren minskas trycket plötsligt med hjälp av en kolv, varvid vätskan övergår till en överhettad, instabil fas. De laddade partiklarna skapar joniserade banor, kring vilka vätskan kokar. Detta medför att det bildas mikroskopiska bubblor. Mängden bubblor runt en bana är proportionell mot partikelns energiförlust.

Bubblorna växer i storlek när kammaren expanderar, tills de är stora nog att bli sedda eller fotograferade. Flera kameror finns monterade runt kammaren för att ge en tredimensionell bild av händelsen.

Hela kammaren är omgiven av ett konstant magnetfält vilket får de laddade partiklarna att färdas i spiralbanor med radierna proportionella mot förhållandet mellan partiklarnas laddning och massa.

Man använder alltså normalt inte vatten i bubbelkammare även om det nog i princip skulle fungera. Man kan detektera alla laddade partiklar som rör sig tillräckligt fort. Neutrala partiklar och gammastrålning detekteras inte.