Värme [19421]

Hej! Jag undrar vad är det egentligen som gör att vi bränner oss? För vad jag har förstått så är värme rörelse bland atomerna. Så hur går det till när vi skadar oss då vi vidrör ett föremål vars atomer rör på sig mycket (är varmt). Är det för att huden slits sönder på grund av den överförda rörelsen?? Tacksam för svar!
/Rikard H, Fässbergsgumnasiet, göteborg

Frågan är fysiologi (se fråga 17301 ) och inte fysik, men vi kan säga lite.

Nej du kan inte se brännskador som direkt orsakade av molekylernas rörelse. Det första som sker när man rör vid något varmt är att värme överförs från det varma föremålet. Huden, i första hand, värms upp. Huden (och även andra delar av kroppen) innehåller celler som är temperaturkänsliga (se Thermoreceptor ). Dessa ger varningssignaler till hjärnan, så att vi i bästa fall kan undvika allvarliga brännskador.

Brännskador är kemisk omvandling av vävnader som orsakas av höjd temperatur. En sådan reaktion är koagulering som är vad som sker när man kokar eller steker ett ägg: molekylerna binds vid varandra och formar en stel kropp, se Aggregation_(kemi) . Allvarliga brännskador innebär att delar av vävnaden koagulerar och kan därför inte fungera normalt.

Nyckelord: *fysiologi [13];