Universum-Solen-Planeterna [19390]

Hur skulle det ha varit här i jorden om solen hade roterat runt jorden istället för att jorden roterar runt solen? Hade vi kunnat leva här på jorden och hur hade klimatet sett ut m.m. ? Uppskattar ett långt och bra/utvecklat svar!
/Matilda H

Solen och jorden går i själva verket i elliptiska banor kring den gemensamma tyngdpunkten. Anledningen till att jorden tycks gå runt solen är att solen har mycket större massa. Om solen haft så liten massa att man skulle kunna påstå att den roterade kring jorden skulle solen inte kunna lysa.

Om en sol som strålar som vår sol gick i en bana runt jorden skulle det nästan inte märkas någon skillnad alls. Jordens temperatur på ytan bestäms till största delen av instrålningen från solen. Denna ändras inte så länge bara avståndet sol-jord är konstant.

I slutet av 1500-talet hade Tycho Brahe en idé att alla planeter gick runt solen medan solen gick i en bana kring jorden, se Tycho_Brahe#Tycho's_geo-heliocentric_astronomy och nedanstående bild. Tycho gav ett antal skäl för sin geocentriska modell i stället för den kopernikanska. Det bästa skälet var att stjärnorna inte enligt Tychos mätningar visade någon parallax från jordens rörelse kring solen - närbelägna stjärnor skulle under ett år beskriva en ellips i förhållande till avlägsna stjärnor, se fråga 12656 . Skälet till avsaknaden av parallax var helt enkelt att stjärnorna vad mycket mer avlägsna än man trodde vilket gjorde parallaxvinklarna mycket små och omätbara med Tychos instrument.