Blandat [19332]

Hej!

Min fråga berör kvantdatorer. Man talar om att dessa kommer att kunna lösa matematiska problem mycket snabbare än "vanliga" datorer. Vad är det som gör att kvantdatorerna är överlägsna den vanliga datorn, och hur fungerar de?
/Rukhsar M, Fria gymnasieskolan, Handen

Hej Rukhsar! Det är inte helt lätt att beskriva vad en kvantdator är. Den har i sin än så länge mycket enkla form ett par egenskaper som skiljer den från normala datorer.

Kvantdator är en än så länge hypotetisk dator som använder kvantmekanik för att utföra vissa specifika typer av beräkningar potentiellt mycket snabbare än dagens datorer. För generella beräkningar kommer kvantdatorer antagligen vara långsammare än dagens datorer. (Kvantdator , Quantum_computer )

Kvantdatorer har möjligen potential att lösa vissa problem snabbare än vanliga datorer - t.ex. tunga kvantmekaniska beräkningar av stora molekyler och att bryta kryptering.

En sak som utmärker en kvantdator är att man inte opererar med bits utan med qbits (Quantum bits). Nedanstående figur (Quantum_computer#Bits_vs._qubits ) illustrerar skillnaden. Överst visas hur en bit representeras som 1 (spinn upp) eller 0 (spinn ner). Ett register med fyra bitar i en vanlig dator kan representera talen 0-7, se exemplet i mitten av figuren där talet 5 representeras binärt. Qbits kan, se längst ner i figuren, representera både |1> och |0> samtidigt med olika sannolikhet. Värdet blir då 4-5 beroende på komplexa koefficienter framför |>.

En annan effekt man kan utnyttja i en kvantdator är Kvantmekanisk sammanflätning (entanglement). Detta fenomen kan påvisas inom kvantfysiken. Fenomenet innebär att om två eller fler partiklar är sammanflätade kommer ändringar av den ena av partiklarna omedelbart att medföra att egenskaperna för den andra partikeln ändras – oavsett hur långt det är mellan dem. Detta att observationen ändrar vågfunktionen kallas att vågfunktionen kollapsar, se fråga 14183 .

Se vidare länk 1, 2 nedan och Vetenskapens värld 2014-03-03:

Nyckelord: vågfunktion [2];

1 http://www.nordichardware.se/Forskning/google-testar-sin-kvantdator-upp-till-35-000-ganger-snabbare-problemloesning.html
2 http://computer.howstuffworks.com/quantum-computer.htm