Universum-Solen-Planeterna [19085]

Hej!Jag undrar hur man forskar liv i universum? Dels på mars, använder man sig av ''robotarna''? Men sen även utanför vårt solsystem? Pågår det något projekt om det nu, idag? Vad heter det i sådana fall? Tack! :)
/Emma F, Stockholm

Emma! NASA, ESA (European Space Agency) och vissa universitet har mycket omfattande forskning vad gäller astrobiologi, se länk 1 och 2.

Astrobiologi är en ny och snabbt växande mångvetenskap som behandlar frågan om liv i universum. På sätt och vis är inte astrobiologin ett eget ämne, utan snarare ett paraply av frågeställningar som vi nu, för första gången, på ett korrekt vetenskapligt sätt kan formulera. Begreppen mångvetenskapligt ämne har introducerats eftersom astrobiologin helt enkelt omfattar så många aspekter att det omöjliggör en tvärvetenskaplig aktivitet i den normala bemärkelsen. Forskning inom astrobiologi utförs således i huvudsak inom ramen för de traditionella forskningsområdena (geologi, biologi, kemi, astronomi och fysik), där man inom respektive forskningsområde försöker svara på frågor som relaterar till astrobiologin. (Astrobiologi )

Vad gäller Mars så använder man sig mycket av s.k. rovers, den senaste kallad Curiosity, se Curiosity_(rover) och bilden nedan från NASA. Det man främst letar efter är möjliga fossil av enkelt liv.

Vad gäller astrobiologi utanför solsystemet finns till exempel rymdproben Kepler (Kepler_(spacecraft) ) från NASA som letar efter jordlika planeter kring andra stjärnor.

ESO (European Southern Observatory) har planer att bygga ett jätteteleskop i Chile. Ett av målen är att det skall kunna analysera atmosfären hos exoplaneter, se European_Extremely_Large_Telescope .

Se vidare astrobiologi och liv i universum .

Nyckelord: astrobiologi [9];