Universum-Solen-Planeterna [18965]

Hej! I DN 17/2 finns på vetenskapssidan en notis om att ett par supernovor i vår galax, Vintergatan, sedan sina explosioner för länge sedan fortfarande "ger ifrån sig stora mängder protoner med mycket hög energi. Dessa protoner faller sönder och orsakar gammastrålar" som registrerats. Vilka är villkoren för att protoner skall sönderfalla och avge gammastrålning som en sönderfallsprodukt? Eller är protonen exciterad så att gammastrålningen "bara" är överskottsenergi ovan ett grundtillstånd? Om så: är det vanligt med exciterade enstaka partiklar?

Thomas! Artikeln tycks inte finnas på dn.se, men originalartikeln finns på Science, se länk 1.

Nej, protonerna sönderfaller inte, de är stabila. Vad som händer är att protoner accelereras av supernovaresten (Fermi_acceleration ). När protoner med mycket hög energi kolliderar med gasmoln bildas p-mesoner. En del av dessa är p0-mesoner som sönderfaller på ett mycket karakteristiskt sätt (se Pion#Neutral_pion_decays ) i två g i motsatta riktningar med energin 67.5 MeV. Det är dessa g man har observerat i det rapporterade projektet.

Se även Supernova_remnant#Origin_of_cosmic_rays och Fermi_Gamma-ray_Space_Telescope#Large_Area_Telescope_(LAT)