Kraft-Rörelse [18950]

Hej. Jag har läst på mycket om Einsteins relativitets teori plus den allmäna. Det är avancerade saker men en sak jag inte förstår är tvillingparadoxen, som i mitt fall krångar till hela relativitetsteorin. Tvillingparadoxen har alltid förklarats med att den ena personen accelererar från en viss punkt. Min fråga är:Vad händer om person A och B båda accelererar ifrån varandra från en punkt samtidigt? Och sedan bromsar in och accellererar tillbaka mot samma punkt igen? Då har båda personerna utsätts för samma gravitation/kraft. Tvillingparadoxen förklaras ju alltid med att den ENA personen accelererar och därmed töjs tiden ut för DEN personen. Men om BÅDA personerna utsätts för samma kraft/accellerlation så finns det ju ingen skillnad i deras referenssystem. Jag har aldrig läst någon förklaring på denna frågeställning. Kan ni förklara eller bevisa hur det ligger till??

Svar är väldigt tacksamt.

Mvh Simon B
/Simon B, Jönköping

Simon! Vi har flera svar om tvillingparadoxen, se framför allt fråga 17238 och länkar från denna. Man behöver inte blanda in acceleration och allmänna relativitetsteorin, utan "paradoxen" kan förstås med begreppet egentid och den speciella relativitetsteorin.

Vilken riktning man färdas i har ingen betydelse, så dina båda resenärer som åkt åt olika håll är lika gamla när de kommer hem.