Universum-Solen-Planeterna [18889]

Som bekant så växer vårt universum i storlek.

Det verkar som om antimateria är anledningen till detta. Så vitt jag förstår är det för att de har motsatt dragningskraft. Men om det bara fanns en bestämnd mängd antimateria i vårt universum så drar jag slutsatsen att det till slut skulle sakta av och stanna upp. Och så är ju inte fallet. Det expanderar snabbare och snabbare hela tiden. Så om antimateria är anledningen så måste mängden hela tiden öka.

I så fall; kommer den nya antimaterian från stjärnornas kärnreaktioner?

Om svaret är ja uppstår ännu en fråga. Jag undrar om antimaterian kommer från resterna av partiklarna som krockar och slås sönder inuti stjärnor, eller ger kanske dessa händelser upphov till så mycket frisläppt energi att “viruella” partiklar bryts loss från sin tillfälliga existens i och går in i den "verkliga" världen. Och eftersom allt skapas i par så uppstår inte bara vanliga partiklar, utan också antipartiklar.

(Med “virtuella” så menar jag de partiklar som lyckas undfly naturens lagar genom att försvinna precis efter att de uppstått ur “tomma intet”. Man får fram dem genom att slå till dem tillräckligt snabbt med en spegel, så att de får tillräckligt med energi att inta den "verkliga världen".)

Jag är faktiskt osäker på om dethär är frågor som man ens vet svaret på ännu. Om forskarna inte har det så är det väldigt osannolikt att jag har rätt, men det är ju alltid värt ett försök.
/Joanna L, Vibyskolan, Viby, Sollentuna

Joanna! Intressanta funderingar du har! Vad du säger om gravitationskraften mellan materia och antimateria är inte korrekt. Även denna kraft är attraktiv. Alla egenskaper hos antipartiklar är tvärtom UTOM gravitationen.

Det som får universums expansion att accelerera är något man kallar mörk energi. Men man har ingen aning om vad mörk energi egentligen är. Det kan ha något att göra med vakuumenergi och virtuella partiklar. Som synes av Vacuum_energy är teorierna vad gäller detta inte så bra .