Blandat [18846]

FInns det teorier kring att kemiska föreningars egenskaper skulle kunna utvecklas enligt evolutionsteorin?

4-gradigt vattens densitet minskar ju både om temperaturen ökar eller minskar. Detta är ju en förutsättning för att liv ska kunna existera hav/sjöar, annars vore ju risken för bottenfrysning stor. Utan denna egenskap på vatten, skulle liv inte kunna uppstå.

Är detta en slump eller kan det vara så att även vattnet har genomgått evolution, i stället för att ha en densitet som ökar med en temperaturminskning som vore det "normala"?
/Nicklas B, Tunaskolan

Nej, grundläggande naturlagar ändras inte. Det är emellertid korrekt att is/vattens egenskaper (varav den abnormala densiteten är en) är mycket viktiga för livets utveckling.

Det finns en enkel förklaring till att vattnets densitet är maximal vid 4 grader och att is flyter, se fråga 17391 .

För evolution i Darwins mening måste det vara fråga om liv, se fråga 13211 . Om förutsättningarna (naturlagarna) i vårt universum inte varit gynnsamma för liv, så hade liv inte utvecklats, och vi hade inte funnits att fundera på saken. Det kan tänkas att det finns andra universa med lite mindre gynnsamma naturlagar. Dessa har därför inte kunnat utveckla liv.

Nyckelord: Darwins evolutionsteori [8];