Kraft-Rörelse [18255]

Energiomvandlingar i fysik kapitel 6 övning 6.1 t.ex. flygplan startar,ökar farten,lyfter från en startbana det står att kemisk energi blir rörelse,läges och värmeenergi men jag förstår inte när det blir rörelse och lägesenergi. Blir det rörelseenergi när den ökar farten trots att mg är vinkelrät mot rörelseriktningen?

Varför blir det ingen energiomvandling när en stålkula rullar med konstant fart på ett slätt golv men energiomvandling när en bil kör med konstant fart på en horisontell väg?
/Derya B, Komvux, Kungälv

För att accelerera planet och få rörelseenergi måste motorn åstadkomma en kraft framåt (F=m*a). För att få planet att flyga högre och därmed få ökad potentiell energi (m*g*h) krävs en nettokraft uppåt som är större än den nedåtriktade tyngdkraften m*g. På grund av friktion/luftmotstånd har man också lite förluster som blir till värmeenergi.

Det är ingen annan skillnad på stålkulan och bilen än att friktionen stoppar stålkulan till sist, medan bilen använder motorn för att kompensera för friktion/luftmotstånd och därmed hålla konstant hastighet.