Universum-Solen-Planeterna [1777]

Vår galax, Vintergatan, roterar som bekant. Detta beror ju på att det Svarta Hål, som finns i galaxens centrum, alstrar en sådan stark gravitationskraft så den får hela galaxen att snurra runt (precis som planeterna runt solen). Vintergatan kommer så småningom att "slukas" upp av detta Svarta Hål och helt förintas. Min fråga är nu: Gäller detta för alla galaxer? Vintergatan och Andromeda, tex, kommer i så fall att "smälta" ihop till ett enda stort Svart Hål (och när väl tätheten blir så stor uppstår det reversa, dvs det svarta hålet utvidgas eller exploderar, likt "Big Bang")... Fråga 2: Om man har två svarta hål, och ökar tätheten till den kritiska punkt då vi får en explosiv utvidgning, hur många gånger större skulle då den energimängd som frigörs vid denna utvidgning vara jämfört med den totala energimängden hos de båda svarta hålen (som vi antar vara skapta ur Vintergatan och Andromeda galaxerna)...?? Energin är *inte* den samma före som efter utvidgningen, energiprincipen gäller inte i ett sådant *special* fall... Tips: Studera energimängden före och efter BigBang, de är inte likadana.
/Gustav e, bromma, bromma

Det svarta hål som tycks finnas i Vintergatans centrum dominerar inte alls vår galax. Tvärt om, stjärnor, gasmoln och "mörk materia" utgör huvuddelen av Vintergatans massa och därmed gravitation. Och det svarta hålet håller sig ganska lugnt nuförtiden, det slukar inte alls särskilt mycket. Så vi kan ta det med ro.

Svarta hål behöver inte finnas i alla galaxer, men troligen är det ganska vanligt. I centrum av Andromedagalaxen tycks finnas två svarta hål, troligen resultat av en galaxkollision. De kommer så småningom att förenas. Om Vintergatan och Andromedagalaxen kommer att förenas eller inte, kan man inte veta med säkerhet, men en sak kan man i alla fall säga, i så fall är det mycket, mycket lång tid till dess.

Det finns ett svart hål i vintergatans centrum. Länken Galactic Center Research visar hur stjärnorna dansar runt omkring det.