Blandat [17269]

Hej! Jag såg ett program på TV för ett tag sedan som handlade om fraktaler - självlikformighet. Där påstod de att "Allt består av fraktaler", "Allt från människokroppen till bergstoppar" Det uttrycket fick mig att fundera lite.

Det är ju så att elektroner kretsar runt atomkärnan. Om man zoomar ut ganska kraftigt så märker vi att månen kretsar runt jorden, likt elektronerna runt atomkärnan. Jorden i sin tur kretsar runt solen som själv kretsar runt vintergatans mitt. Rörelsen är likformig på olika nivåer, eller hur?

Men om det skulle vara en regel så måste förstås galxerna kretsa runt någonting? Vad är då detta "något"?

Har dessa fenomen något att göra med gravitation, i så fall vad?

Om detta stämmer så borde krökningen i rummet som galaxerna orsakar, också påverka oss på något sätt, stämmer det? hur?
/Marcus B, Östlyckeskolan, Alingsås

Marcus! Det är sant att naturen är uppbyggd av system av ökande storlek - från kvarkar som bygger upp nukleoner, nukleoner som bygger upp atomkärnor ... till galaxhopar och superhopar. Men systemen är inte särskilt lika. Speciellt tycker jag att Bohrs atommodell med elektroner som cirklar kring en kärna inte beskriver verkligheten se fråga 14369 . Dessutom är det för de atomära och subatomära systemen coulombkraften och den starka färgkraften som verkar men för de större systemen är det gravitationskraften.

Galaxer i en galaxhop kretsar runt den gemensamma tyngdpunkten - summan av påverkan från alla galaxer och eventuell mörk materia. De påverkas dessutom av närbelägna galaxer. Kraften är alltså gravitationskraften.

Krökningen av rummet påverkar oss inte direkt - vi är ju inne i det. Vi kan emellertid se krökningen av rummet pga galaxhopar, se fråga 1400 .