Materiens innersta-Atomer-Kärnor [17148]

Hejsan,

Jag läser fysik b på gymnasiet och jag undrar hur man räknar ut dotterkärnan till en nuklid. Både när det är en alfa-strålare och beta-strålare. Exempelvis: Nukliden 226-88Ra är en alfa-strålare. Vilken blir dotterkärnan?

Tacksam för svar! :)
/Astrid B, Martin Kock Gymnasiumet, hedemora

Hej Astrid! Låt oss först definiera några användbara begrepp.

Antalet protoner i en kärna, Z, kallas atomnummer och bestämmer vilket grundämne vi har att göra med. Vilket grundämne vi har ges ju egentligen av antalet elektroner, men eftersom atomer är neutrala innehåller atomen även Z elektroner. Vi har alltså ett entydigt samband mellan atomnumret och ämnet. Detta samband hittar man enklast i ett periodiskt system, t.ex. WebElements . För ditt exempel Ra (radium) ser vi att Z är 88.

Kärnan innehåller även N stycken neutroner. Summan av antalet protoner och antalet neutroner Z+N (antal nukleoner) betecknas vanligen A och kallas masstal.

För att entydigt identifiera en nuklid, dvs en kärna med en viss uppsättning protoner och neutroner behöver man alltså A och Z. En nuklid skrivs vanligen som AX där X är symbolen för ämnet (bestäms av Z) och A är masstalet. För att underlätta räkningarna i reaktioner och sönderfall lägger man ofta till även Z och N: AZXN. Sedan gäller det att skriva sönderfallet (reaktionen) så att laddningar och antal nukleoner A bevaras (är lika på båda sidor).

För sönderfall är det ganska enkelt eftersom det inte finns så många. För moderkärna A,Z blir dotterkärnan

a-sönderfall: A-4,Z-2
b+/elektroninfångning-sönderfall: A,Z-1
b--sönderfall: A,Z+1

För ditt exempel får vi för a-sönderfall A-4,Z-2 = 222,86, dvs 222Rn. Den fullständiga uttrycket för sönderfallet blir:

22688Ra138 -> 22286Rn136 + 42He2.

I fråga 13758 diskuteras olika typer av sönderfall.

Se fråga 967 för vad som händer med elektronerna (atomer skall ju normalt vara oladdade).

Nyckelord: radioaktivt sönderfall [38];