Energi [1649]

Om man tex har 1 kilo materia och 1 kilo antimateria och låt säga sammanför hälften av varje av dem och låter all energi accelerera dem, ökar inte deras massa enligt relativitetsteorin? och kan man använda den nya massökningen till att öka ännu mer i hastighet? kommer de inte till slut att nå ljusets hastighet?
/Martin T, Nils-Ericsson Gymnsasiet, Trollhättan

I ditt räkneexempel kommer den förintade materian att övergå i rörelseenergi. Den relativistiska massan för vardera klumpen är därför oförändrad, 1 kg. Du har sammanlagt 2 kg, och det finns inget sätt att trolla med det, så att något skulle kunna uppnå ljushastigheten.

Det finns ett fenomen, där antimateria möter materia, så att vi får en fullständig förintelse, som resulterar i att 2 "partiklar" skickas iväg med ljushastigheten åt motsatt håll. Det inträffar flera hundra gånger per sekund i din kropp. Kosmiska strålningen producerar positroner (antielektroner) i atmosfären. En positron kan bromsas in i din kropp, där den möter en elektron. De förintar varandra, och resultatet blir 2 fotoner (gammastrålar), som går åt motsatt håll med ljusets hastighet.

Uppgift: Beräkna hastigheten på dina klumpar med hjälp av svaret på frågan nedan!