Elektricitet-Magnetism [16292]

Hej! jag vill veta hur en lampa i en mikrovågsugn fungerar. hur klarar den att vara i en mikrovågsugn är lampan speciellt byggd? jag vill heslt veta allt om hur en lampa i en mikrovågsugn fungerar.
/Armin h

Armin! Jag antar att du tänker på det som beskrivs i fråga 61 nedan: att en glödlampa lyser i en påslagen mikrovågsugn.

Vad gäller belysning i mikrovågsugnar har mina studier på webben och i verkligheten visat:

1 De flesta enkla mikrovågsugnar saknar belysning, så där är inget problem.

2 Vissa mikrovågsugnar har en lampa bakom ett metallgaller som är liknande det som finns på glaset på dörren. Detta hindrar mikrovågorna att komma igenom eftersom mikrovågornas våglängd (c:a 10 cm) är betydligt längre än hålens diameter. Så lampan är alltså i princip utanför ugnen och utsätts inte för mikrovågorna.

3 Bilden nedan visar en typisk mikrovågsugnslampa (långa ord har vi i svenskan, det är väl därför den fula särskrivningen blivit allt vanligare ) från en tillverkare. Man kan se att glödtråden är lite speciellt utformad: varje segment av glödtråden har ett annat segment som går tillbaka till utgångspunkten. Detta betyder att en inducerad spänning i ett segment motverkas av sin partner. Glödtråden kan alltså med denna konstruktion inte fungera som en antenn och lampan lyser alltså bara om man lägger en spänning på kontaktdonen.

Sedan är det inte säkert att lampan skulle förstöras även om den lyser när ugnen är på. Men eftersom man antagligen vill ha så mycket energi som möjligt till nyttiga ändamål (värma maten), så har man valt ovanstående lösningar.

Några kommentarer om metallföremål i mikrovågsugnar

Experiment med mikrovågsugnar kan vara skadliga för ugnen och i värsta fall farliga för omkringstående. Experiment skall därför alltid utföras med stor försiktighet och i närvaro av en vuxen. Man skall aldrig modifiera ugnen, speciellt inte förstöra gallerskyddet på dörren. För att minska riskerna bör man alltid ha ett glas vatten i ugnen så att inte hela effekten (som kan vara upp emot 1000 W) koncenteras på det man vill testa.

Det går att ha metallföremål i mikron - en tesked i kaffekoppen gör t.ex. ingen skada: de värms upp en lite genom inducerade stömmar, men det gör inget utom i vissa fall:

• Små eller tunna metallföremål (t.ex. metallfolie eller metalldekorationer på tallrikar) kan bli mycket varma och förstöras. Glödtråden i en lampa blir ju så het att den glöder.
  • Två närliggande metallföremål kan skapa ett gnistgap, och gnistorna kan antända något. Mikrovågor är ju en elektromagnetisk vågrörelse så det elektriska fältet kan orsaka en ojämn laddningsfördelning som kan orsaka gnistor.
  • Mikrovågor kan inte gå igenom metall, så man skall inte använda kokkärl, lock eller tallrikar av metall.
Länk 1 är till en bra artikel från Physics Education om ämnet (kräver prenumeration). Se även länk 2.

Här är ett examensarbete av Erika och Klara som undersökt vad som händer om man har metallföremål i mikron:

Nyckelord: mikrovågsugn [25];

1 http://www.iop.org/EJ/article/0031-9120/39/6/006/pe4606.pdf
2 http://engineering.mit.edu/ask/why-can%E2%80%99t-we-put-metal-objects-microwave