Ljud-Ljus-Vågor [16237]

Var det Galileo Galilei som uppfann teleskopet?

Hej! Jag läste en fråga ställd av signaturen Stefan Nilsson, Älvstranden, Munkfors. Han undrade om det var Galileo Galilei som uppfann teleskopet. Signaturen /KS/lpe svarade att det var en holländsk glasögonmakare som var den egentliga uppfinnaren. Jag antar att hon/han menar Hans Lipperhey. Det var väl han som uppfann kikaren och inte teleskopet? Ordet teleskop förklaras i Svenska Akademiens ordlista - "instrument för astronomiska observationer". Min fråga är alltså densamma som Stefan Nilssons: Var det inte Galileo Galilei som uppfann teleskopet?
/Linnea N, Smedbergsskolan, Vansbro

Linnea! Frågan du refererar till är 4540 nedan.

Svenska Akademins Ordlista är utmärkt för att kontrollera stavningen på ord, men för korrekta definitioner är Nationalencyklopedin och Svenska Akademins Ordbok (SAOB, länk 1) mycket bättre. SAOB säger om Teleskop:

1) i sht astron . optiskt instrument (se d. o. 1 a ) (bestående av i varandra hopskjutbara delar) med starkt förstorande objektivlins(er) l. spegelobjektiv o. avsett för observation av mycket avlägset beläget l. belägna föremål, särsk. för astronomisk observation;
Lite kryptisk förkortningssvenska, men oftast den mest pålitliga definitionen av ord. SAOB innehåller även exempel på hur orden använts genom tiden.

Det är alltså konstruktionen och inte användningen som definierar ett teleskop. Man kan använda teleskop även för fågelskådning och att titta på båtar på havet.

Sedan är det sant att Galileo konstruerade en egen variant av teleskopet (se Refracting_telescope#Galileo's_telescope ) med en positiv lins som objektiv (mot objektet) och en negativ lins som okular (nära ögat). Fördelen var att man såg bilden rättvänd. Nackdelen var att synfältet blev litet. Galileos konstruktion används mycket lite i dag, i stort sett bara i billiga s.k. teaterkikare.

Galileos största insats var att använda teleskopet för att studera solen, månen, planeterna och stjärnor och från dessa observationer dra förvånansvärt korrekta slutsatser.

Nyckelord: teleskop [10];