Ljud-Ljus-Vågor [1618]

Hej! Vad jag förstått är gravitation en direkt verkande kraft. När gravitation verkar över stora avstånd tex i rymden tar det då tid för gravitationen att nå fram, den har väl ingen hastighet utan verkar direkt på alla kroppar. Om så är fallet skulle man väl märka gravitationsstrålningen vid sammansmältandet av neutronsjärnor innan man kan observera det (det tar tid för ljuset att nå fram). Om inte måste väl gravitationen också verka över tiden(ha en hastighet). (Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan gravitation och gravitationsstrålning!)

Min fråga är verkar gravitationsstrålning över tiden (sen big bang brukar det stå), om den gör det har den en hastighet?
/Jonas T, Hemskolan, Linöping

Gravitationsstrålningen spelar samma roll för gravitationen som ljuset inom elektromagnetismen. I Einsteins allmänna relativitetsteori går den med samma hastighet som ljuset, men det finns andra teorier, där den är något långsammare. Einsteins teori är ju väletablerad, så de flesta tror nog att de går med ljusets hastighet. I så fall skulle gravitationsstrålningen och ljuset nå oss samtidigt från en kosmisk katastrof.

Än har ingen påvisat strålningen, men det byggs flera jättelika anläggningar, till exempel Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory (LIGO) .

Nyckelord: gravitationsvågor [19];