Materiens innersta-Atomer-Kärnor [16065]

Hej :) Jag jobbar med en laborationsrapport gällande radioaktivitet och absorptionskofficineten för bly.

Min fråga är kanske simpel men varför minskar intensiteten rent konkret, upptar bly skivorna energi från g-strålningen? Är det i så fall detta som gör att b-strålning inte kan ha en liknande absorptionskofficient?
/malin b, Per Brahe, jönköping

Hej Malin! Ja, strålningens energi absorberas av bly-skivorna. Slutresultatet blir alltså en liten uppvärmning.

Anledningen till att man kan tala om absorptionskoefficient för g-strålning men inte för a-strålning eller b-strålning är att växelverkan med absorbatorn är helt annorlunda.

När det gäller a- eller b-strålning så är ju dessa partiklar som kolliderar med i första hand elektroner i absorbatorn. Genom dessa kollisioner bromsas partikeln in, för att till sist stanna. Speciellt för a-partiklar har man en mycket väldefinierad räckvidd - inga partiklar kommer förbi en viss punkt.

När det gäller g-strålning så är det annorlunda. En g-foton kan gå helt opåverkad genom en del av absorbatorn, för att sedan plötsligt växelverka och försvinna. För en sådan process är det möjligt att definiera en absorptionskoefficient.

Se även fråga 13928 , 12842 och Attenuation_coefficient .

Nyckelord: joniserande strålning [4];