Universum-Solen-Planeterna [16026]

Varför samlas stjärnor i galaxer?

Hej! Jag har aldrig skrivit hit men jag hoppas att jag får svar ändå. Varför samlas solsystem i galaxer? Är det möjligt att en planet rubbas ur sin bana och åker utanför galaxen? Vad skulle hända då?
/Fanny A, Vittra vid kronhusparken, Göteborg

Hej Fanny! Vi svarar på alla bra frågor! Och detta är en mycket bra fråga!

För att vi skall ha ett solsystem så behöver vi en sol, dvs en stjärna. Planetsystem bildas samtidigt som stjärnor bildas, så man tror inte att planeter bildas utan en stjärna. Frågan kan då formuleras som: varför samlas stjärnor i galaxer?

Detta är en svår men mycket grundläggande fråga som man ännu inte har något fullständigt svar på. Efter universums skapelse (big bang) bestod universum av gas (väte och helium) och strålning. Av skäl som är ganska svårt att förstå var fördelningen av gas inte helt jämn - det fanns liksom klumpar av lite mer gas på vissa ställen. Dessa klumpar drog sig samman på grund av tyngdkraften och bildade galaxer. I galaxerna drog sig mindre gasklumpar samman och bildade stjärnor och planetsystem.

Hur galaxer skapas och utvecklas är mycket mindre känt än hur individuella stjärnor utvecklas. Lite kan man dock säga:

* Galaxer förekommer mest i hopar som bildar trådformiga strukturer på mycket stor skala, se fråga 13703 .

* Galaxer innehåller ofta både gamla och unga stjärnor. Gamla typiskt i centrum och i klotformiga stjärnhopar. Unga stjärnor typiskt i spiralarmarna (i områden där det finns gas).

* Galaxer ligger tätt ihop jämfört med deras storlek, så utvecklingen påverkas av frekventa kollisioner och sammanslagningar (mergers).

* Det finns antagligen en massa små galaxer som hela tiden faller in i större och påverkar deras utseende.

* Det är ganska klart att sluttillståndet är jättestora elliptiska galaxer utan gas och stoft.

Se Galaxy_evolution för mer om galaxutveckling.

Ungefär 9 miljarder år efter big bang bildas en liten oanseelig stjärna och ett planetsystem i utkanten av en galax vi kallar Vintergatan - solen och jorden har bildats.

Bilden nedan (från Wikimedia Commons) visar olika typer av galaxer. Det är antagligen så att galaxer börjar sitt liv som spiralgalaxer (till höger) som med tiden och efter kollisioner blir elliptiska galaxer (till vänster).

Se fråga 13703 för frågan om planetsystem utanför galaxen.

För lite mer avancerat i ämnet se galax , stjärnors utveckling , big bang , exoplaneter och Galaxy_formation_and_evolution .

Nyckelord: galax [28];