Materiens innersta-Atomer-Kärnor [1571]

Hej! Det är så att vi håller på och arbetar med atom och kärnfysik. Vi ska göra ett hemprov, där vi får ta hjälp av vilket hjälpmedel vi vill. Har ni lust att ägna några minuter åt mina frågor? Jag skulle vilja veta: *några olika sätt som molekyler kan byggas upp på, samt hur molekylerna i en atom hålls ihop. *Vart tar de nerfallna lövens atomer vägen? *Vad menas med texten Am-241 370 kBq som står på brandvarnare? *Vilket ämne som bildas när kol-14 (som ger ifrån sig betastrålning) sönderfaller? Hur uppkommer det nya ämnet? *Vad händer om en kärna av U-235 träffas av en neutron? Och en fission inträffar. Efter fissionen har det bildats två nya atomkärnor, den ena är Cs_137, vilken är den andra? Jag är hemskt tacksam för all hjälp ni kan ge mig Med vänlig hälsning Elin Quist. PS om ni har tid att hjälpa mig, vore jag tacksam om jag kunde få svaren senast 20/10-1998DS
/Elin Q, Djäkneparken, Norrköping

I vatten delar de två väteatomerna och syretomen på ett par elektroner. Det kallas kovalent bindning. En koksaltkristall består egentligen inte av molekyler utan av joner, positivt laddat natrium och negativt laddat klor. Det kan kallas jonbindning.

Löven bryts ner av mikroorganismer till huvudsakligen vatten och koldioxid.

Brandvarnaren innehåller den radioaktiva isotopen 241Am (Americium-241), och där sker 370000 sönderfall per sekund (ett sönderfall per sekund = en bequerel, 1 Bq). Denna isotop strålar alfa, som inte ens går igenom ett papper.

14C (kol-14) skickar ut en elektron och en oladdad partikel som knappast märks. I praktiken omvandlas en neutron till en proton. Den nya kärnan är 14N (kväve-14). Den elektriska laddningen måste bevaras. Stämmer det?

Den ena kärnan behöver inte alls vara 137Cs (cesium-137). I själva verket kan en hel uppsjö av olika kärnor bildas. 137Cs bildas i några få procent av fissionerna. Anledningen till att det ämnet är besvärligt är att det är ganska långlivat, ungefär 30 år. Summan av masstalen för de bildade kärnorna och de frigjorda neutronerna måste vara 235. Vi kan inte förstöra kärnpartiklar.