Kraft-Rörelse [15612]

Hej! Massa är ett definierat begrepp. Materia har massa. Fotoner har ingen vilomassa. (Finns kinetisk massa?) Men materia är ju mera luddigt och, antar jag, intuitivt och oprecist. Man säger inte vad materia är. Kan man då säga säkert vad materia i n t e är - och hur vet man det? Fotoner är vilomasslösa, men är de materielösa? Energi finns ju hos massa, E = m*c*c, och hos strålning, E = h*f. Materian skulle vara något somförsetts med massa och därmed energi. Finns det något motsvarande för strålning, dvs något bakomliggande som ger den xxxx och därmed energi? (P S Ev skulle frågan kunna dras i diskussionsforum, men det är ju mera precis fråga(prcisa frågor) och det är mera ett kunskapssavr jag önskar!)

Thomas! Ja, definitionen på materia är ganska luddig (liksom för ovanlighetens skull din fråga ). materia ger ingen modern definition utan mest historia. Wikipedia är också försiktig:

Unfortunately, for scientific purposes, "matter" is somewhat loosely defined. It is normally defined as anything that has mass and takes up space.

Jag skulle säga allt med massa utom elektromagnetisk strålning och kraftfält. Men har det någon betydelse? Alla vet ju ändå vad man menar. Materia är något man kan peta på. Antimateria skall man emellertid inte peta på!