Materiens innersta-Atomer-Kärnor [15549]

jag läser fn greene's 2:a och det diskuteras om rummet: Newton, absolut rum. Leibnitz, inget rum. Mach, rummet beror av universums genomsnitts massa. Einstein, rumtiden är absolut. Min fråga är... kan rummet existera utan massa?

Det verkar ju som om universum startade med ett utbrott av energi, därav sedan massa, rum och tid utvecklades. Vad hade hänt om det saknats överskott av materia... efter annihilationen mellan m. och antim.

Hade ändå rummet kunnat bildats, och expanderat... kanske på ett inflations-likt sätt med bara vacuumenergi som driver?
/Bengt B, Lindholmen, Göteborg

Bengt! Greens böcker är mycket facinerande men inte helt lättillgängliga! Frågorna du ställer har i dag inget bestämt svar. Vad som hände före Big Bang, hur universum utanför det synliga ser ut och hur universum utvecklats om naturlagarna vore lite annorlunda är kul att spekulera om, men eftersom vi aldrig kan få ett defintivt svar får man klassificera funderingarna som filosofi och inte fysik - fysik är att beskriva saker vi kan observera.

Att vakuum har energi och därmed massa är helt säkert, se Vacuum_energy , så i den meningen är svaret på din fråga nej. Det finns många andra olösta problem i fysiken, se artikeln Unsolved_problems_in_physics - ett trevligt avbrott i julfirandet.

Nyckelord: fysik [10];