Kraft-Rörelse [155]

Vad beror det på att kroppar attraheras av varandra, t ex olika planeter?
/

Det är en gammal, god fråga som det är svårt att ge något bra svar på. Det tycks vara obegripligt att kroppar kan påverka varandra när de är långt från varandra. Newton som i slutet av 1600-talet formulerade gravitationslagen försökte kringgå frågeställningen genom att påpeka att han gav en matematisk beskrivning av kraftverkan. Därmed undvek han att svara på din fråga! I fysikböcker brukar det stå: "Alla kroppar som har massa omger sig med ett gravitationsfält som påverkar massor i detta fält". Men detta är ingen förklaring utan en beskrivning. Tyvärr tror jag inte man kommer så mycket längre. Det finns dock andra beskrivningar. Enligt Einstein beror kraftverkan på att rummet är krökt. Men svårigheten kvarstår: Solen som befinner sig långt bort gör att rummet blir krökt där jorden rör sig. Därför går jorden i en bana runt solen.

När det gäller mycket grundläggande frågor som: Vad är tid? Vad är rum? och din fråga så kan fysiken inte förklara i någon djupare mening. Däremot kan fysiken ge bra och grundläggande beskrivningar i dessa fall. Det är fascinerande och fantasieggande att fundera över dessa saker men man ska inte förvänta sig att man får några enkla och definitiva svar!