Ljud-Ljus-Vågor [15435]

hej jag hur osynlighet fungerar och om ljuset har nån påverkan på det och vad det är för matematisk formel på det hela
/Sasha G, monbijouskolan, malmö

Sasha! Jag vet inte vad du menar med osynlighet och någon matematisk formel för det finns knappast. Att göra något osynligt är mycket svårt och det fungerar inte särskilt bra. Det finns flera metoder. Ett enkelt trick som trollkarlar använder är att använda en kombination av speglar.

Problemet med att göra något osynligt är att det räcker inte med att se till att ingen strålning kommer från objektet utan man måste även se till att bakgrunden syns även i objektets riktning.

Länk 1 (tyvärr på engelska) beskriver hur en osynlighetsrock kan konstrueras. Rocken består av ett speciellt reflekterande material som har egenskapen att det mycket effektivt reflekterar infallande ljus tillbaka varifrån det kom - som en reflexbricka, se fråga 14470. Sedan behöver man en TV-kamera som tar upp bakgrunden, en dator för att fixa till perspektivet och en projektor för att projicera bakgrunden på rocken. Som du ser av bilderna är resultatet inte imponerande trots att systemet är mycket komplicerat.

1 http://science.howstuffworks.com/invisibility-cloak.htm