Universum-Solen-Planeterna [1543]

Varför finns vi ? ( Människorna alltså.)
/Per R, Buråsskolan, Göterborg

Finns det någon svårare fråga? En fysiker är inte bättre på att svara än någon annan. Nu ska vi göra som politikerna; svara på något annat. Den nya frågan är: Varför finns det något överhuvudtaget?

Även om vi inte kan ge det slutliga svaret, kan vi komma en bit på väg. Vi är nu ganska säkra på, att universum startade i en ursmäll (Big Bang). Materia och antimateria borde då ha bildats i exakt lika mängder. Om nu naturlagarna var enkla och symmetriska, borde materien och antimaterien, i ett senare skede, ha förintat varandra nästan fullständigt. Det borde egentligen inte finnas något alls (annat än strålning). Ändå får vi konstatera, att vi sitter i ett universum av materia, antimaterien saknas. Nu kan man visserligen räkna ut, att det mesta faktiskt förintades, bara en tiomiljarddel blev kvar. Inte mycket, men tillräckligt för att vi ska kunna finnas.

Nu är tydligen naturen mera komplicerad än den behövde vara. År 1964 gjordes en upptäckt, som innebär att det finns en liten asymmetri mellan materia ooch antimateria. Den kände ryske fysikern Andrej Sacharov ställde lite senare upp ett antal villkor, som skulle behövt vara uppfyllda, för att denna lilla asymmetri ledde till att det blev något kvar.

I Forskning och Framsteg, nr 7 1998 sidan 10 (Forskning & Framsteg, webbarkivet ), kan du läsa mera. Rubriken på stycket är Brott mot symmetrin funnet