Universum-Solen-Planeterna [1540]

Hej! Vi ska göra ett arbete om makrokosmos, från atomen till det största som vi känner till. Vad vi skulle vilja ha info. om är: * Hur långt ut kan man se med dagens instrument? Vilka instrument används vid mätning? * Vad är det största vi känner till? * Hur mäter man avstånd i rymden? * Vad finns det för ämnen i rymden som inte finns på jorden? * Finns liv ute i universum, vad tyder på det? * Vad består makrokosmos av? Finns det något system i hur universum är uppbyggt? * Avstånd mellan olika himlakroppar Om du har broschyrer eller boktips så tar vi tacksamt emot det!! Med vänliga hälsningar Marika
/Marika P, Komvux, Eskilstuna

Det mest avlägsna man kan se är den så kallade bakgrundsstrålningen, som idag har en temperatur på 3 K. Den uppstod när universum plötsligt blev genomskinligt när vätet övergick från joniserat till neutralt tillstånd. Det skedde 300000 år efter big bang. Avstånden dit är inte lätt att ange, men låt oss säga ungefär 15 miljarder år. Denna strålning registreras med radioteleskop för våglängder på 0.1 - 1 mm, både här på jorden och ute i rymden. Efter denna epok följde en ganska lång, mörk period, då inget ljus sändes ut. Så småningom började galaxer och stjärnor bildas. Vi är nära att kunna studera de första galaxernas ljus med de största optiska teleskopen. Med nuvarande teleskop tror man sig kunna se galaxer på ungefär 12 miljarder ljusårs avstånd. Fantastiska bilder och annan information kan du hitta på NASA's hemsida för Hubble teleskopet: Astronomy Resources from STScI .

Det största vi känner till är rimligtvis universum.

Om avståndsmätning i rymden har vi tidigare svarat på.

Om du menar grundämnen, så är de precis de samma som här, bara i andra proportioner.

Vi vet helt enkelt om det finns liv någon annan stans, men eftersom det finns så kolosalt många sjärnor, skulle det vara konstigt om det inte fanns.

Ett pinsamt faktum är, att mer än 90% av materien i universum vet vi inte vad det är, den så kallade mörka materien. Den märks på sin tyngdkraft, men hittills på inget annat sätt.

I övrigt hänvisar vi till följande bok: Astronomi från Big Bang till Planeter av K G Karlsson och C-I Lagerkvist.

Nyckelord: kosmisk bakgrundsstrålning [19];