Energi [1459]

Jo jag undrar en sak... Enstein sa det att E=MC2 (tyvär klarar jag inte ha 2an upphöjd). Av detta kan man tyda att materia kan omvandlas till energi. Men skulle man inte då kunna omvandla energi till materia? (jag som spånar) Kan man inte då fånga upp ljus energi och om vandla det till låt oss säg väte atomer? Sen var det det också att vi har alla lärt oss att ljus, värme, rörelse, läges är energier och att de inte kan förstöras eller skapas bara omvandlas. Om man då omvandlar någon energiform till materia borde materia vara en energi form det också. Och all materia har en massa, och allt som har en massa har en dragningskraft (tror jag bestämt att jag har lärt mej), då borde gravitation också vara en energiform.?!? Och sist: Jag läser just nu om relativitets teorierna och vill gärna ha hjälp med att hitta någon "sajt" med enkel och lättförsåelig fakta om detta, finns det? //tack, Said
/Said A, Fäladsgården, Lund

Einsteins berömda formel (E=mc2) säger just att energi och massa är likvärdiga. Energi har alltså massa, liksom materia. Ljus kan i princip omvandlas till materia, men för synligt ljus går det nog inte att hitta något bra exempel. Har vi i stället ljus (eller rättare sagt elektromagnetisk strålning) med mycket kortare våglängd (högre energi), kan denna strålning mycket väl bilda en elektron och en anti-elektron. Alltså materia! Anti-elektronen kommer så småningom (i själva verket går det väldigt fort) i närheten av en annan elektron, och de förintar varandra. Materien har övergått i strålning.

Med tillräckligt hög energi hos strålningen kan en vätekärna och en anti-vätekärna bildas.

Gravitationen har också energi, och därmed massa. Det mest drastiska exemplet på detta är ett svart hål, som kan vara väldigt tungt. Hela massan ligger här i gravitationen!