Universum-Solen-Planeterna [1422]

Mina elever funderar över cepheider och vill veta mer. Vad är det för skillnad på ovanstående och pulsarer (neutronstjärnor )Utgångspunkt: Peter Nilssons artikel:"Rymdens och tidens gränser". Detta inom kursen naturkunskap, ämnesomr. Astronomi. Tacksam för svar innan terminens slut Hälsningar Lena Cronström
/Lena C, Tycho Brahe skolan , Helsingborg

Cepheider är en typ av stjärna vars ljusstyrka varierar periodiskt. Under en expansionsfas ökar ljusstyrkan relativt långsamt. Sedan drar stjärnan snabbt ihop sig och ljusstyrkan avtar fort. Perioden för dessa "blinkningar" kan vara från några dagar till ett år, men varje stjärna har sin egen fasta periodtid.

Det intressanta med cepheiderna i motsats till andra stjärntyper vars ljusstyrka varierar är att det finns ett enkelt samband mellan periodtid och stjärnans ljusstyrka. Denna egenskap gör att cepheiderna används för att bestämma avståndet till närbelägna galaxer.

Fundera Hur går denna avståndsbestämning till?

Pulsarer däremot är neutronstjärnor som är mycket kompakta objekt och roterar mycket snabbt. De sänder ut radiovågor i vissa riktningar. Eftersom de snurrar så sänds dessa radiovågor ut likt ljuset från en roterande fyr.

Fundera Varför roterar en neutronstjärna fort. Ledning: Tänk på att de har bildats när en vanlig, långsamt roterande stjärna dör.

Beräkna En neutronstjärna har samma densitet som en atomkärna. Vilken diameter har en neutronstjärna med massan = 5 solmassor?