Kraft-Rörelse [14202]

Tja, om jag har förstått det rätt, är inte gravitationen en kraft utan det är dess krökning av rumtiden som gör att förmål krtesar kring massiva föremål. Det är bara därför att rumtiden är krökt som vi fattar det som att de ändrar riktning om de kommer i närheten av ett massivt föremål medans de uppfattar det som de åker rakt. Om detta stämmer varför vänder då en boll om man kastar upp den i luften? Det krävs ju en kraft för att byta till motsatt riktning...
/Johan M, St.Krullerskolan, Genéve

Du får gärna betrakta gravitationen som en kraft, det är inte förbjudet! I fysiken använder man ofta modeller och analogier för att beskriva komplexa teorier. Einstein (egentligen först Minkowski) använde sig av en fyrdimensionell rum/tid i sin speciella relativitetsteori. Han kunde sedan mycket elegant beskriva gravitationen i den allmänna teorin som en krökning hos denna fyrdimensionella rum/tid. Jag tror inte det går att göra sig en bra och rättvisande bild av hur detta ser ut, man får vara nöjd med att den matematiska apparaten fungerar och återger observerade resultat.