Elektricitet-Magnetism [14011]

Hej! Jag undrar varför det induceras en spänning i en spole när magnetfältet i spolen förändras. En ledare som rör sig så att den skär magnetfält får också en inducerad spänning och det har jag lättare att förstå men i spolen så är det ju inga fält som korsar ledaren? Jag vet också att det förklaras med att flödet förändras med tiden och att man kan säga att en rak ledare som rör sig också får ett flöde att förändras (arean som ledaren passerar på en tid). Varför uppstår ingen spänning om ett magnetfält förändras jämter en rak ledare, med jämter menar jag där ledaren själv skulle skapa ett magnetfält när en ström går i ledaren eller måste ledaren bilda en sluten slinga? Puh, det blev många frågor till slut, hoppas ni förstår den. Marcus
/marcus e, alléskolan, hallsberg

Hej Marcus! Fysiken kan inte i djup mening förstås. Vi kan bara observera och beskriva. Formellt är svaret då på din fråga: om magnetfältet i en spole ändras så induceras en spänning. Detta beskrivs elegant av Maxwells ekvation nummer 2, se Maxwells ekvationer .

Att man har en kraftverkan på avstånd är inget märkligt: alla kraftverkningar verkar på avstånd genom utbyte av förmedlingspartiklar. Den elektromagnetiska kraften (observera att det är en kraftverkan som är ganska komplex och yttrar sig i både kraftverkan mellan laddningar och magnetism) kan beskrivas genom ett utbyte av virtuella fotoner.

Fältlinjer, som ofta används speciellt för att beskriva magnetism, är en bild av verkligheten. Jag tror att en del av ditt problem är att du övertolkar bilden.

Tyvärr är detta ett ganska otillfredsställande svar, men det är det bästa vi kan åstadkomma. Se även vetenskaplig metod .

Nyckelord: fysik, förståelse av [17];