Materiens innersta-Atomer-Kärnor [13913]

Hej! Vi läser atom- och kärnfysik i skolan och jag har tre frågor som jag gärna skulle vilja få svar på.

1) När en elektron tar upp energi, kan den hoppa till ett yttre skal. När elektronen sedan hoppar tillbaka sänder den ut strålning tex ljus. Nu undrar jag om allt ljus som finns uppkommer på detta sättet. tex ljuset från en glödlampa, lysrör, blixtrar, solen osv.

2) När en elektron i de innersta skalen slås ut ersatts den av en annan elektron, då avger atomen röntgenstrålning. Avger alltid en atom röntgenstrålning då den utsänder ljus? Jag menar eftersom en atom som utsänder, ljus har elektroner som hoppar från ett inre skal till ett yttre, för att sedan kunna hoppa tillbaka. Elektronen som hoppar tillbaka borde ju hela tiden ersättas av en annan elektron.

3) Hur kan en neutron omvandlas till en proton och en elektron? Detta sker väl vid betasönderfall. Är betastrålning och betasönderfall samma sak?
/Anton B, Drakbergsskolan, Göteborg

Hej Anton!

1 Nej inte allt men det mesta. Det finns andra sätt ljus. eller allmänt strålning, kan uppkomma. Ett exempel är när en laddad partikel bromsas upp (bromsstrålning) eller tvingas gå i en cirkelbana av ett magnetfält (synkrotronljus).

2 Du skall inte se utsändning av ljus och utsändning av röntgenstrålning som olika processer. Det är en och samma process. Enda skilladen är att om man har övergångar mellan de lägsta tillstånden i tunga ämnen, så är strålningsenergin så hög att den är osynlig för ögat. Vi kallar då strålningen för röntgenstrålning i stället. För elektromagnetiska spektrum se fråga 12793.

3 Se länk 1. Betastrålning är elektronerna som utsänds vid processen betasönderfall.

1 http://fragelada.fysik.org/index.asp?keyword=betas%F6nderfall