Partiklar [1375]

Hej! Jag undrar vad Higgs partikel är för något. I vilket förhållande står den till andra partiklar, och hur långt har man kommit - vet man att den existerar i praktiken och inte bara i teorin? Kan jag dessutom få tips på litteratur om denna partikel, vore jag mycket tacksam!!
/Rebecca S, Älvkullegymnasiet, Karlstad

Fotonen som är masslös är förmedlare av den elektromagnetiska kraften. På samma sätt finns det partiklar (W och Z) som förmedlar den svaga kraften. Enligt teorin skulle dessa vara masslösa. Om man inför ett Higgsmedium (bestående av Higgspartiklar) som fyller vakuum så kan man ge dessa partiklar massa.

Man kan förklara detta på följande sätt: masslösa partiklar (t ex fotonen) rör sig med ljusets fart. När fotonen kommer in i glas så rör den sig långsammare än med ljusets fart. Den kan då inte betraktas som masslös utan man kan säga att den har en massa. Denna massa uppkommer genom växelverkan med glaset. På samma sätt får W och Z massa när de går genom Higgsmediet som fyller vakuum.

Dock har man ännu ej funnit några Higgspartiklar "i verkligheten", men det pågår experimentell forskning för att detektera denna partikel bl a vid CERN i Geneve.

Läs Kvarken och universum av Hans-Uno Bengtsson, Gösta Gustafson och Lena Gustafson.

Nyckelord: higgspartikeln [10];