Universum-Solen-Planeterna [13703]

Jag arbetar som lärare i NO i årskurs 9 och vi arbetar just nu med astronomi. Jag fick en fråga av en elev som jag inte kunde svara på. Kanske ni kan hjälpa mig. Eleven undrade om det finns stjärnor mellan galaxerna. Med vänlig hälsning Ann-Kristin
/Ann-Kristin T, Forsdala skola, Lycksele

Ann-Kristin! Ja, det finns några stjärnor även mellan galaxerna, men inte så många. Om två stjärnor i en galax kommer mycket nära varandra (vilket är sällsynt för avståndet mellan stjärnor även i en galax är mycket stort) kan den ena eller båda kastas ut ur galaxen. Man har observerat sådana intergalaktiska stjärnor, se Hubble Finds Intergalactic Stars under länk 1. En annan möjlighet är att intergalaktiska stjärnor bildas när två galaxer kommer nära varandra, se länk 2.

Bilden nedan (från Wikimedia Commons, Galaxy_filament ) visar den storskaliga fördelningen av materia framtagen med en datorsimulering:

The present day dark matter distribution in a slice cut through a simulation of a flat universe with cosmological constant. The slice has a side length of 520 million light years, and a thickness of 100 million light years. It contains the so-called "supergalactic plane". The major nearby clusters, like Coma, Virgo, Perseus, are labelled.

Universum har alltså en trådstruktur med stora tomma områden ("voids") mellan galaxhopar.

Nyckelord: galax [28];

1 http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/1997/02/
2 http://www.mpa-garching.mpg.de/mpa/research/current_research/hl2004-11/hl2004-11-en.html

Senaste ändringen i databasen gjordes 2020-07-01 16:30:17.

***