Blandat [13659]

Hur kan en mobiltelefon som är avslagen ändå kan larma? Sänder den ut strålning då?

Hej! Jag undrar varför en mobiltelefon som är avslagen ändå kan larma. Då kan den väl inte vara helt avslagen? Sänder den ut någon strålning då? Tack på förhand!
/Sarah A, Lillerud, Vålberg

Sarah! Om telefonen är helt avslagen (batteriet bortkopplat) kan den inte göra någonting, den är en död klump av metall och plast. Mobiltelefonen är emellertid en liten dator, så om bara processorn (telefonens hjärna) är på så kan den göra vad som helst som den är programmerad till. I viloläge kan den t.ex. fungera som en väckarklocka (jag antar att det är det du menar med larma) och ta emot samtal.

Om telefonen skall kunna ta emot samtal måste den hela tiden kommunicera med bas-stationer (operatörens fasta sändare/mottagare). Den måste i varje ögonblick veta vilken bas-station som ger bäst mottagning och operatörens system måste veta vilken bas-station som skall användas. Detta sker med kommunikation mella bas-station och telefonen, så även i detta läget sänds det ut lite strålning.

Alla bas-stationskontakter med påslagna telefoner loggas, och det är dessa loggar man i vissa fall kan använda som bevis i brottsfall.