Kraft-Rörelse [13477]

Min lärare gick igenom tyngdpunkt och jag förstod inte hur tyngdpunkten kan ligga mitt i en badring. Där finns det ju bara luft.
/Malin F, Sandviken

Malin! Det kan den även om det är svårt att förstå. Det är lättare att ta ett annat exempel först: en skivstång som tyngdlyftare använder. Tänk dig att du vill lyfta stången med en hand så att stången fortsätter att vara horisontell. Var skall du då ta tag? I mitten av stången, naturligtvis, för det är där tyngdpunkten finns.

Om du påverkar en kropp med en kraft som går igenom tyngdpunkten, så flyttar du kroppen utan att den vrider sig. För badringen måste du emellertid använda en mer generell och matematisk definition av tyngdpunkten (Masscentrum ):

Inom fysiken och dess tillämpningar är en kropps masscentrum positionen för det med avseende på delarnas massa viktade medelvärdet av beståndsdelarnas positioner. Positionen (relativt kroppen) för en kropps masscentrum är således en egenskap hos kroppen. Tyngdpunkten, å andra sidan, är den punkt där den resulterande kraften på en kropp som befinner sig i ett gravitationsfält kan anses angripa. Tyngdpunktens läge (relativt kroppen) beror således såväl på kroppens massfördelning som på egenskaperna hos det gravitationsfält kroppen befinner sig i, men i uniforma gravitationsfält sammanfaller båda punkterna.

Hoppas detta blev begripligt !

Nyckelord: kraft [12];