Ljud-Ljus-Vågor [13371]

Är strålning från skärmar farligt? Berätta hur!
/Emil s, Carlshöjdskolan, Umeå

Emil! Det är ingen lätt fråga att besvara. Man har forskat på detta och liknande problem i många år, men något definitivt svar finns ännu inte. Det är Strålsäkerhetsmyndigheten som har ansvaret att studera och informera om dessa problem, så den bästa källan är SSIs webbsajt.

Eventuellt skadlig strålning eller fält (magnetfält/elektriska fält, vanligen varierande) kan komma från många källor: kärnkraft, radon, kosmisk strålning, mobiltelefoner, bildskärmar, kablar/transformatorer, solen (UV) mm.

Om vi begränsar oss till bildskärmar för dator eller TV kan man teoretiskt ha följande effekter.

• Ett varierande magnetfält från avlänkningen av elektronstrålen
  • Kortvågig strålning (UV, röntgen) från elektroner som kolliderar med skärmen (det är ju dessa elektroner som "ritar" bilden)
  • Statiskt elektriskt fält mellan ansiktet och skärmen som får damm och småpartiklar att samlas på ansiktet (titta på dina glasögon när du suttit länge framför skärmen). (Är detta anledningen till att hackers är finniga? )

Hur skadliga dessa effekter är vet man inte. Antagligen är de inte allvarliga, men man har som princip att eliminera även teoretiskt skadliga effekter. Detta gör man genom att på olika sätt utforma skärmar som lågstrålande. Det allra bästa är att använda platta skärmar i stället för den klassiska typen. Platta skärmar använder en annan teknik att generera bilden, så ovanstående problem är praktiskt taget eliminerade. De platta skärmarna är dessutom lättare och tar mindre plats. Allteftersom de platta skärmarna blir billigare kommer skärmar av den gamla typen att försvinna. Därmed försvinner även ovanstående olägenheter.

PS. Använd inte uttrycket strålningsfria bildskärmar. En bildskärm som inte strålar alls är värdelös eftersom den är helt svart! Även ljus är strålning.

Nyckelord: bildskärmar [4]; strålning, faror med [26];