Värme [13270]

Finns det någon övre gräns för hur varmt ett föremål kan vara? Värme beror ju på atomernas rörelse i materien som i sin tur är underkastade relativitetsteorin.
/Lars b, Pauli, Malmö

I princip inte. Värme är ett mått på medelrörelseenergin, och man kan definiera denna även om man tar hänsyn till den speciella relativitetsteorin. Ljushastigheten i vakuum c är förstås en maxhastighet. Massan ökar å andra sidan när hastigheten närmar sig c (massan går som 1/sqrt(1-v2/c2) alltså mot oändligheten när v går mot c), vilket betyder att rörelseenergin i princip är obegränsad.

För mycket höga temperaturer måste man alltså använda relativistiska uttryck för rörelseenergi, vilket gör uttrycket lite mer komplicerat, se Maxwell-Boltzmann_distribution#Distribution_for_relativistic_speeds .

Om man däremot går mot hög temperatur OCH hög densitet som i Big Bang före 10-43 sekunder, så har vi i dag ingen fysikalisk teori som bra beskriver förhållandena. Om partiklarna kolliderar händer det konstiga saker (det bildas nya partiklar/antipartiklar), och på så sätt begränsas temperaturen.

Nyckelord: temperatur/temperaturskalor [17];