Ljud-Ljus-Vågor [13033]

Jag har hört att ljuspartiklar inte har någon massa men ljuset påverkas av gravitation som t.ex i svarta hål där den inte kan komma ut och det jag vill veta är vad ljus väger eftersom det påverkas av gravitation så måste den väl ha en massa?
/Jetullah B, liljeborgskolan, trelleborg

Jo, ljuspartiklar (fotoner) har massa. Om energin hos ljuset är E så ges massan m av E=mc2. Man brukar emellertid säga att fotoner inte har någon vilomassa. Fotoner rör sig nämligen alltid med ljusets hastighet c. Om man "stoppar upp" en foton för att mäta dess vilomassa, så är det inte en foton längre. Man kan därför inte tala om vilomassa för fotoner.

Föreställ dig en elektron och en positron som är nära varandra. Eftersom de har massa så påverkar dom andra massor i närheten med gravitationskraften. Om de kommer tillräckligt nära varandra så kommer de att förinta varandra och övergå i två fotoner. Energin i dessa fotoner motsvarar massa, så gravitationskraften är oförändrad (bortsett från den lilla detaljen att de två fotonerna snabbt rör sig iväg från varandra).