Ljud-Ljus-Vågor [12903]

Jag läste någonstans att svart absorberar allt ljus. Stämmer det verkligen. Det vi ser är ju de ljusstrålar som reflekteras, så ett ämne som absorberar allt ljus borde ju inte synas. Svarta hål absorberar ju allt ljus och jag har hört att man inte kan se dem, borde inte samma sak gälla för alla ämnen som absorberar allt ljus.
/Josefina L

Josefina! Ja, en perfekt svart kropp absorberar all inkommande strålning. Ett svartmålat föremål är ingen bra approximation av en svart kropp - du ser struktur för att en liten del av ljuset reflekteras. En bättre approximation är ett mycket litet hål i en låda: om ett ljuskvantum tar sig in genom hålet är chansen nästan noll att det skall hitta ut igen. Om lådan har en temperatur som är högre än absoluta nollpunkten, så kommer den faktiskt att sända ut strålning samtidigt som den är en svart kropp. Så svart kropp kan betyda olika saker beroende på hur det definieras.

Ett svart hål absorberar all strålning som kommer innanför den s.k. händelsehorisonten. Det sänder inte heller ut någon strålning, så det är verkligen svart. Från området strax utanför händelsehorisonten kommer det däremot ofta mycket strålning (ljus, röntgenstrålning) eftersom infallande materia accelereras och värms upp av det starka gravitationsfältet. Se exempel under länk 1 nedan. Bilden nedan av ett svart hål är från länk 2.

Nyckelord: svart hål [51];

1 http://umainesky.com/July%202003.htm