Materiens innersta-Atomer-Kärnor [12830]

Hejsan hoppas att ni kan hjälpa mig med att svara på dessa väldigt intressanta Frågorna!=) 1.rutherfords atommodell? 2.Och vad är Absorption? 3.Vilken är den lägsta hastigheten en fri elektron måste ha för att ha tillräckligt stor energi för att kunna jonicera en väte atom i grundtillstånd? 4.Ec Vad är det, Och vad är dotter kärnan
/Ben B, Alle Skolan, Hallsberg

Ben! här kommer några Svar på dina Frågor:

1. Rutherford gjorde i början av 1900-talet experiment med spridning av positivt laddade alfapartiklar mot guldatomer i en mycket tunn guldfolie. Han fann att de allra flesta alfapartiklarna gick rakt igenom folien, men de alfapartiklar som ändrade riktning gjorde det rejält. Han drog slutsatsen att en atom är uppbyggd av en mycket liten positivt laddad atomkärna som är omgiven av ett stort, diffust moln av negativt laddade elektroner. Det är radien på elektronmolnet som ger atomen dess "storlek".

2. Absorption kan betyda en massa olika saker. Eftersom dina frågor i övrigt tycks vara orienterade mot kärnfysikhållet, kan jag ge två olika exempel. Neutronabsorption betyder (oftast) att en neutron som kommer in mot en tung atomkärna tas upp av denna, så att man får en ny isotop med samma antal protoner som tidigare, men med ytterligare en neutron "ombord". Med absorption av strålning i materia menas däremot att t.ex. beta-partiklar (elektroner) bromsas upp när de tränger in i ett (tjockt) materieskikt, och stoppas till slut upp och blir kvar i materialet.

3. Här får du räkna litet själv. Jag kan avslöja att en väteatom i grundtillståndet har jonisationsenergin 13.6 eV (1 eV = 1.6*10-19 J). En elektrons vilomassa är 9.11*10-31 kg. Använd formeln för rörelseenergi och lös ut hastigheten!

4. EC står för "electron capture" - elektroninfångning på svenska. Det är en typ av beta-plus-sönderfall, som innebär att en proton i en atomkärna omvandlas till en neutron (en konsekvens av den svaga kärnväxelverkan). Dotterkärnan har alltså samma massa, medan protontalet minskat med en enhet och neutrontalet ökat med en enhet. I "vanligt" beta-plus-sönderfall skickas en positron (en positivt laddad "antielektron") ut från atomkärnan i samband med protonomvandlingen - den elektriska laddningen måste ju förbli konstant. I EC "absorberar" atomkärnan istället en elektron "utifrån". (Oftast en elektron från kärnans egen atom.)

Läs mer om atomkärnan, radioaktivitet och joniserande strålning i en fysikbok eller i Nationalencyklopedin .
/Margareta H