Elektricitet-Magnetism [12758]

Hej. Jag funderar på en fråga som lyder något så här: Varför kan fåglar sitta på kraftledningar på 100 kV utan attt påverkas av spänningen? Det känns som att jag behöver en förklaring.
/Mico G, Fordon, Jönköping

Mico! Fåglarna sitter ju normalt med båda "fötterna" på en ledning - de berör alltså varken någon annan kabel eller någon kraftledningsstolpe. Det är det som är "kruxet" - hela fågeln befinner sig på samma spänningsnivå som ledningen den befinner sig på.

Det blir inte livsfarligt förrän en sluten strömkrets bildas så att ström kan flyta genom fågeln från kabeln till jord - t.ex. via en ledningsstolpe. Jag har dock svårt att tänka mig hur detta skulle kunna inträffa i praktiken - svenska fåglar har nog i allmänhet alldeles för små vingspann!

När det gäller människor, däremot, som klättrar på t.ex. kraftledningar för tågtrafiken så inträffar ju tyvärr varje år olyckor med dödlig utgång. Det är inte spänningen i sig som är dödande, utan den resulterande strömmen. Denna "väljer" den kortast möjliga vägen, vilken ofta går genom hjärtat.

/Margareta H