Energi, Materiens innersta-Atomer-Kärnor [12603]

Hur kommer det sig att det frisläpps energi när tex två kärnor slås ihop? Med andra ord varför finns bindningsenerigi?
/David G, Borås

Man kan egentligen aldrig svara på en fråga 'varför?' när det gäller fysik. Man kan med observationer och experiment finna vissa samband, som sedan ofta uttrycks i matematik.

Kärnor består av neutroner och protoner (gemensamt kallade nukleoner) som hålls ihop av en kraft som verkar mellan alla nukleoner som ligger intill varandra (kraften har kort räckvidd). Om du slår ihop två lätta kärnor så får vi fler sådana bindningar, och den totala bindningsenergin ökar. Denna kan frigöras för att bilda värme som kan användas för att generera elektrisk energi.

Detta gäller för alla attraktiva krafter, t.ex. även tyngdkraften: Om du håller en tegelsten i handen och sedan släpper den, så kommer den att innan den träffat marken ha skaffat sig en del rörelseenergi. Detta kommer från den potentiella energin stenen hade i din hand. När stenen träffar marken bromsas den upp och rörelseenergin omvandlas till värme. Nu är stenen "bunden" till marken, och vill du ta upp den i handen igen så måste du utföra ett arbete.

Nyckelord: bindningsenergi [23];