Elektricitet-Magnetism, Materiens innersta-Atomer-Kärnor [12300]

Vad händer som anrikat uran eller en atombomb som påverkas av magnetism. Magnetism är ju elektomagnetisk strålning. Om man tänker sig att man har en elektromagnet som har en frekvens som överenstämmer med den frekvens som elektroner och positroner har i till exempel anrikat uran skulle man då, teoretiskt kunna göra en elektomagnetiskt fält inom vilket antikat uran inte skulle stråla eller där en atobomb inte kunde explodera. En atom bomb är ju, var jag förstår en bomb som exploderar och sätter fart på elektroner och positroner i anrikat uran så att en atobomb expoderar. Dvs att man med elektomagnetisk strålning, på en viss frekvenz, skulle kunna göra atomerna i uran stabila så de inte faller sönder? Min fråga är om inte den elektomagnetiska strålningen i en väldigt stark magnet skulle balansera elektronerna i anrikat uran så att det inte blir någon strålning. Är det rätt eller vad händer? Vore tacksam för svar, Malkolm
/Malkolm B, Kristofferskolan, Stockholm

Du måste skilja på magnetism och elektromagnetisk strålning. Elektromagnetisk strålning kan emellertid skapas av ett varierande magnetfält. Om ett magnetfält varierar med frekvensen f, så kommer strålning med frekvensen f och energin E=hf att sändas ut (h är Plancks konstant).

En atombomb fungerar så att tunga atomkärnor av t.ex. uran klyvs och därmed utvecklar mycket energi. Normalt klyvs de av neutroner, men de skulle kunna klyvas även av elektromagnetisk strålning. Detta är emellertid ganska ineffektivt, så man kan inte få den kedjereaktion som krävs för en bomb. Observera att det är atomkärnan som är den viktiga delen av atomen. Elektronerna har i detta sammanhang praktiskt taget ingen betydelse.