Ljud-Ljus-Vågor [12255]

Varför ser katter bättre än oss på natten?
/johanna s, fjälkinge, fjälkinge

Detta är naturligtvis mer en biologisk än en fysikalisk fråga.

Men vi ska ändå försöka reda ut det här. Hur ska ett öga vara konstruerat för att se bra i svagt ljus? För det första ska ögat ha en stor bländaröppning, dvs släppa in mycket ljus. Om du tittar på kattens öga när det är mörkt så ser du att pupillen kan bli stor. Sedan ska de celler som sitter i bakre delen av ögat vara känsliga. Det är säkert så, men det får biologerna svara för, att katten har fler celler som är känsliga för lite ljus dvs få fotoner. Förmodligen är det så att dessa celler inte kan diskriminera mellan olika färger utan även för katten är ”alla katter på natten gråa”.

En ytterligare anledning är att katten i ögat har ett speciellt kristallskikt, som fungerar som en spegel. Det ljus som inte omedelbart absorberas av näthinnan utan passerar förbi reflekteras tillbaka och ges en andra "chans", se Cat_senses#Sight .

Vissa djur, t.ex. den europeiska paddan, kan öka känsligheten genom öka exponeringstiden (igen en term vi känner igen från kameran). Problemet är att snabba rörelser blir suddiga, så en ökning av exponeringstiden utöver människans 0.1 sekunder är bara av värde för vissa djur, t.ex. paddan eftersom den lever på "långsamma" djur, t.ex. maskar.
/Gunnar O/Peter E