Elektricitet-Magnetism [12200]

Min tandborsttillverkare menar att tandborstenheten laddas via induktion. Den kan inte heller "överladdas". Är det sant, och hur fungerar i så fall induktion.
/Michael J

Som du säkert har märkt så finns det ingen ”vanlig” elektrisk kontakt mellan laddaren och tandborsten. Istället finns det en spole inne i tandborsten och en annan spole med järnkärna i laddaren. Det är denna järnkärna som sticker upp från laddaren och som fyller ett hål i tandborsten när den laddas. (Så fungerar i alla fall min gamla tandborste med laddare som jag pillat sönder.)

Laddaren sänder en växelström genom spolen. På grund av järnkärnan förstärks detta magnetfält och runt den ”lila pinnen” på laddaren får man ett svängande magnetfält. Detta magnetfält inducerar en ström i spolen som finns inne i tandborsten. Principen är densamma som för en transformator. Observera att detta fungerar endast för växelström.

Inne i tandborsten måste det finns en likriktare innan strömmen kan ladda batteriet. För att detta inte ska bli överladdat finns det en anordning som stänger av laddningen när batteriet är fulladdat.
/Gunnar O