Kraft-Rörelse [12126]

Jag läser till förskollärare och vill förstå det här med gravitationen. Jag har frågat många No-kunniga om detta men ingen vet hur det egentligen förhåller sig. Det verkar som att alla bara godtar att det är dragningskraften som gör att vi inte flyger av jorden men jag vill veta mer! Vad är dragningskraften? Varför dras vi ner mot jorden? Har det med det magnetiska fältet att göra? Är vi i så fall magnetiska och hur kan man visa det för ett barn? Har det med centrifugalkraften att göra? Borde vi inte åka ifrån jorden då istället? Har det med elektricitet att göra? Jag har hört att flugorna inte har sugfötter utan att det är statisk elektricitet som gör att de kan sitta på en ruta eller vägg utan att ramla ner. Finns det något enkelt experiment man kan göra med barn för att förstå detta konstiga? Behöver svaret snarast eftersom jag inte finner informationen jag söker någonstans. Jag håller på med ett arbete men har kört fast. Vill dock inte bara hoppa över denna svårighet utan har istället blivit ännu mer nyfiken på krafterna i universum.
/Anna I, högskolan i Borås, Varberg

Vårt svar kanske kommer att göra dig besviken. Vi som fysiker vet inte heller vad jordens dragningskraft "egentligen är". Vi har olika modeller och beskrivningar av denna kraft allt från Newtons verkan på avstånd och Einsteins teori om det krökta rummet.

Men låt oss klargöra vissa saker:

Det har inget samband med magnetism som du frågar om. Den enda likheten är att bägge krafterna verkar mellan föremål som befinner sig på avstånd från varandra. Inte heller har det med elektricitet att göra.

Tyngdkraften verkar mellan alla kroppar och på stora avstånd. Men den märks bara när det är stora kroppar, som solen och jorden som drar. Den är alltid sådan att kropparna attraherar varandra.

Det har inget med centrifugalkraften att göra – denna kraft finns på jorden men är mycket svag.

Nu till experiment. Först vill vi säga at vi tycker det är väldigt bra at du gör experiment med barnen på förskolan – ni förskollärare är en viktig målgrupp för vår verksamhet.

Eftersom tyngdkraften gör att föremål faller kan ni väl släppa olika föremål och se hur de faller. Barnen – och kanske även du – blir säkert överraskade när de finner att en sten och en träbit faller lika fort.

Hör gärna av dig med fler frågor – men huvudbudskapet är att vi i fysiken kan enbart beskriva vad som sker – inte i någon mer fundamental mening förklara varför något sker.
/Gunnar O

Nyckelord: fysik, förståelse av [17];