Materiens innersta-Atomer-Kärnor [12124]

Hej, här kommer ett par frågor, som funnits i huvudet ett tag: 1) Plancktid, Planckmassa etc finns, men finns det en Planckladdning? Kvarkar innehåller ju delar av elektronladdningen, så elektronens laddning tycks ju gå att dela, men finns det en minsta laddning? 2) Finns det någon stabil neutral partikel? Elektron resp proton är ju laddade och stabila(?) partiklar medan neutronen ju sönderfaller? Är laddning ett krav för att enb partikel skall vara stabil? 3)Neutrinen, om den är en partikel, påstås kunna byta skepnad på sin färd mellan solen och jorden och borde därför kunna sägas vara instabil, är det en form av 'radioaktivitet'? Finns det instabila och stabila neutriner??
/Thomas Å, Märstagymnasiet, Märsta

1 Planckladdning??!! Nej den minsta laddning som man observerat är kvarkars laddning e/3. Det finns inte heller några teoretiska argument för at det skulle finnas mindre laddningar.

2 Det finns stabila neutrala partiklar. Neutrinon till exempel.

3 De s.k. neutrino-oscillationer du refererar till är inte ett sönderfall. Se det hellre så att neutrinon har en komplicerad struktur så den kan visa sig i olika skepnader.
/Gunnar O/Peter E