Materiens innersta-Atomer-Kärnor [11992]

Jag skulle gärna vilja veta hur positronkamera fungerar och vad skillnaden är till en röntgenkamera. Vilken betydelse har den inom sjukvården? Vad har gammastrålarna för egenskaper i förhållande till röntgenstrålar?

Tack på förhand. Fredrik
/Fredrik E, katedralskolan, Skara

Gammastrålning och röntgenstrålning är (liksom ljus) elektromagnetisk strålning. Om strålningen uppkommer genom atomära processer (alltså i elektronskalen) brukar man kalla den röntgenstrålning. Gammastrålning kallar man den strålning som kommer från kärnor eller partikelprocesser.

När man använder en positronkamera har man sprutat in ett radioaktivt ämne som utsänder positroner (b+-strålare). Efter en kort sträcka har positronen bromsats in. Den kommer då att förintas tillsammans med en elektron. Då utsänds två gammakvanta i motsatt riktning med energin 0.511 MeV vardera. Med positronkameran registreras dessa kvanta så att man kan beräkna en linje i rummet där förintelsen måste ha skett. När man fått en massa sådana linjer, kan man beräkna var de är som tätast, och på så sätt få en bild. Man använder denna teknik bland annat vid undersökning av hjärtats kranskärl.

Röntgenkameror finns av olika sorter, men den klassiska typen består av en (nästan) punktformig röntgenkälla som ger en skuggbild på en fotografisk film.