Ljud-Ljus-Vågor [11575]

Hej. Jag såg att frågelådan inom Radiofysik var stängd. Dock har jag en fråga: Jag såg nyligen ett program som tog upp mobiltelefoni, och de nya 3G master som skall sättas upp runt om i landet, om strålningseffekter på råtthjärnor (där albumin läcker ut ur cellerna och tas upp av hjärnan) etc. Jag undrar: om ett barn, vart hjärna och skyddfunktioner ej är utvecklade som hos en vuxen, utsätts för kontinuerlig stråling, vad sker? Samma sak som med råttorna? Cellerna måste ju påverkas, även om vissa hävdar att det bara är en lättare "uppvärmning". Varför behövs inget mer än Byggnadslov i Sverige för att få sätta upp 3G master, när det t.ex i Italien gör datorsimulerade undersökningar för att sätta masterna där de elektromagnetiska fälten ej påverkar människan? .. när det dessutom finns indirekta bevis för neurologiska störningar pga GSM telefoner, med tanke på att skyddet runt cellerna förstörs, deras tillväxt och delning förändras etc. Jag blir arg när Sverige inom så många situationer påvisar en enorm likgiltighet. Dessa frågor skulle jag iallafall gärna vilja ha svar på. MvH // Andrea Lindberg
/Andréa L, Agneberg, Uddevalla

Vi hänvisar till Strålsäkerhetsmyndigheten , som har landets främsta expertis på området.