Materiens innersta-Atomer-Kärnor [1148]

Hejsan ! Jag går i trean och ska skriva specialarbete om kärnfysik. Jag undrar om ni har förslag på litteratur och hemsidor som jag kan använda som källor. Helst källor med de senaste forskningsrönen. Tack på förhand / Erika
/Erika S, Hedbergska, Sundsvall

Hej Erika! Det var trevligt att du vill göra ett specialarbete om kärnfysik. Det finns flera spännande saker som du kan behandla och som handlar om kärnfysik:

1 Elementsyntes. Alla atomkärnor utom vätekärnan (= protonen) och heliumkärnan och några få andra lätta kärnor fanns inte "från början" utan har bildats inne i stjärnor och kastats ut i den interstellära rymden när stjärnorna dör. De processer som leder till att atomkärnorna bildas kallas för elementsyntes och är mycket intressanta. Är det inte spännande att veta att vi består av stjärnstoff?

2 Tillverkning av tunga ämnen som normalt inte finns på jorden. I brandvarnare finns det ett alfa-strålande preparat som har framställts på konstgjord väg. På senare år har man kommit långt upp i det periodiska systemet t o m ämne 112. Alkemin är inte död! Det är bara kemister som tror att man inte kan tillverka nya grundämnen. Det har vi fysiker kunnat länge!

3 Användning av radioaktiva isotoper inom medicinen. Detta är ett exempel på de många viktiga praktiska tillämpningarna som finns av kärnfysiken.

Tyvärr så finns det ganska ont om populär litteratur om kärnfysik. Starta med Nationalencyklopedin som innehåller flera artiklar och som är aktuell.

Länk: The ABC's of Nuclear Science . På denna sajt hittar du en introduktion till kärnfysiken.

När du valt område så kan du kontakta oss igen så ska vi gärna hjälpa Dig! Lycka till med Ditt arbete Erika!